Přemýšlíte nad novým či zánovním vozem nebo chcete raději ojetý vůz
Poskytuji rady a tipy, jaký vůz si vybrat podle spolehlivosti, typu motoru a převodovky i podle potřeb, specifických požadavků a finančních možností.
Zajímám se o dění na automobilovém trhu, o nové modely, nové generace, facelifty i o situaci na bazarovém trhu. Sleduji recenze, odborné články a diskuze, názory samotných majitelů.
Zaměřuji se přímo na jednotlivé modely (nejčastěji auta od roku výroby 2005) - hlavně na výběr správně nakonfigurované verze, která je základem pro spokojenost s užíváním vozu.
Pro zadání Vašeho dotazu použijte Kontaktní formulář.
Jsem nadšenec a fanda do aut a moje rady a tipy jsou zcela ZDARMA:
Nové auto
Zadávám si auto přímo do výroby či beru skladovku
- Často je na skladech malý výběr barev, výbav nebo motorů a proto je lepší si počkat na vůz z výroby
- Zjistěte si, jak je auto dlouho na trhu - po 4 letech od zahájení prodeje o něm už leccos bazarový trh ví
- Volbu automatické převodovky zvažte dvakrát, cena výměny spojky je podobná jako u manuálu, ale samotný mechatron, příp. celá skříň, to je už jiná cenová skupina
- Přemýšlejte, jestli není lepší koupit větší auto ale méně vybavené, než menší auto s maximální výbavou
- Jestliže plánujete auto vlastnit např. 5 a více let, zvolte si rozumné příplatky, které později nebudou stát mnoho peněz při pozáruční výměně (např. elektrické boční/zadní dveře, elektronické tlumiče, panoramatická střecha atd.)
- Je dobré zvolit příplatky které Vám vlastnictví auto zpříjemní
- Neváhejte si říct o bonus či slevu (jejíž výše záleží na značce auta - u Škody bude v jednotkách procent, u Dacie to bude spíše ve stovkách), ale kdyby nic, i koberečky a povinná výbava potěší
Tzv. roční vozy
Vybírám si skladový či zánovní vůz
- Musíte brát to co je - výhoda v mírně nižší ceně oproti novému vozu, nevýhodou je, že co v autě chybí, už nedoobjednáte
- Výhodou je malý nájezd, mnohdy jen pár desítek km
- Nejlepší je kupovat tyto vozy při příchodu další generace modelu na trh, prodejci pak chtějí "starou" generaci rychle prodat = vyšší sleva
- Můžete snáze "ukecat" cenu - chtěli jste ten a ten prvek z příplatků, auto ho ale nemá a vy váháte, zda-li jej vzít - a obchodník může slevit, aby vás motivoval auto koupit
Roční vozy z "fleetu"
Bývalá firemní auta
- Často se jedná o dovozy ze zahraničí - pozor na kilometry, neboť tříleté firemní vozy najezdí běžně cca 150-200 tisíc km
- Firmy u nás jezdí na servis v prodloužených servisních intervalem (běžně tedy po 32 000 km) a na stavu aut je to po letech provozu znát
- Vozy mající sklony k tvorbě karbonu v motoru vlivem dlouhých intervalů při výměně oleje
- U vozů z původem v ČR pozor na aktuální investice - leasingovky chorobně šetří i na základních servisních úkonech - tříleté vozidlo kterému od výroby nikdo nevyčistil klimatizace, neseřídil geometrii, nerozebral a nevyčistil brzdy apod.
- Velmi často základní výbava a pár příplatků k tomu
- Ne každý se chová slušně ke svěřené věci - čím víc řidičů, tím hůř
- Vždy je nutné u dieselu vyměnit rozvody (firmy jej nikdy nevymění!!!)
Ojeté vozy
Od soukromníků, z malých či velkých bazarů
- Ke koupi si přizvěte mechanika nebo alespoň člověka, co se v autech orientuje
- Nejžádanější auta mají v hledáčku i různí nepoctivci, proto mezi nimi vybírejte obzvlášť pečlivě
- Před koupí si s vozem zajeďte do autorizovaného servisu, kde si zaplaťte úkon zvaný předprodejní prohlídka
- Předváděcí jízda by měla být trvat cca 20 minut, je třeba vozidlo vyzkoušet ve všech režimech jízdy (město/mimo město/dálnice). Při zahřátí na provozní teplotu (motor, voda, olej, automat) lze odhalit špatnou funkci některé části vozu, což při krátké jízdě, kdy prakticky ani nedojde k plnému zahřátí auta, nelze.
- Pokaždé se poptejte na slevu, každý bazarista s malou slevičkou počítá. Pamatujte, že aut je opravdu mnoho. Když nekoupíte auto dnes, koupíte jej jinde zítra. .
- Dejte na svůj vnitřní pocit. Pokud se Vám něco na autě zkrátka nezdá, raději jej nekupujte.
Údržba, opravy
Běžný servis - základní doporučení
- Olej měňte po 10 max. 15 tisících (u benzinu i dieselu).
- Nejpozději po 5-ti letech vyměňte rozvody vč. vodní pumpy (a také s vyměňte chladící kapalinu).
- Rok co rok vyměňte všechny filtry (vzduchový, pilový, kabinový) a proveďte dezinfekci klimatizace + seřízení světel
- Co dva-tři roky seřiďte geometrii.
- Po třech letech vyměňte brzdovou kapalinu.
- V manuální převodovce vyměňte olej každých 100 000 km, u automatu měňte (vzhledem k ceně jeho případné opravy) olej po 60 000 km.
- Je-li v autě mezinápravová či dvouspojková spojka nebo zadní diferenciál, vyměňte v nich olej každých 60 000 km.
Informace o tom, jak si udržet vůz co nejdéle v dobré kondici naleznete v sekci Preventivní údržba.