Dopňkové informace
Obecné informace
Filtr pevných částic (PDF)
- Pro správnou funkci filtru je nutné, aby správně fungoval i oxidační katalyzátor!
- Hlavní je se neunáhlit s brzkou výměnou filtru, nutné je správně diagnostikovat problém
- Pro co nejdelší výdrž je nutné používat kvalitní bezpopelné motorové oleje (značku oleje doporučuje výrobce vozu), tankovat kvalitní aditivované palivo (příp. dodatečně přidat aditiva) a vůz před jízdou motor krátce zahřát a po jízdě krátce dochladit (což je prospěšné z více hledisek).
Vstřikovače common rail
- Od roku 2010 se používá pouze vstřikovací systém se společným tlakovým zásobníkem
- Vstřikovače rozlišujeme podle ovládacího mechanismu, který hýbe tryskou - buď je to elektromagnet nebo piezoelektrický článek
- Existují čtyři výrobci vstřikovačů (ale pouze u jednoho jde opravit vstřikovač vždy, u ostatních lze měnit buď části vstřikovače a nebo je zatím nelze opravit vůbec)
- Možných problémů se vstřiky je více - může dojít k ucpání trysky nečistotami, opotřebení jehly (otevírá a zavíra trysku) a ve finále dokáže špatně rozprašující vstřikovač propálit píst
- Projevem opotřebení vstřikovačů je zvýšená kouřivost (což není okem vidět, jelikož je v autě filtr PDF, ovšem poznáte to podle častějšího vypalování filtru), zvýšená spotřeba, hlučnost při nižší zátěži, obtížné starty, nižší výkon aj.
- Opotřebené vstřikovače lze vyřešit buď jejich kompletní výměnou za nové (ceny od 10 do 20 tisíc za kus), případně za průmyslově repasované vstřikovače (6 až 10 tisíc Kč) nebo je nechat opravit ve specializovaném diesel centru, kterých je po republice cca 15 (jak malých, tak i větších) za cenu kolem 4 tisíc za kus (dle výrobce vstřikovače)
- V diesel centru dokáží vstřikovač rozdělat, seřídit, případně vyměnit pouze jeho opotřebované součásti (jako např. trysku, jehlu, tlačnou tyčinku, ventil apod.).
- Ovšem musí to být vstřikovač, na který jeho výrobce tyto součásti uvolnil pro servisy
- Preventivním opatření pro správnou funkci vstřikovačů je tankovat kvalitní aditivované palivo (dochází tak k pravidelnému čištění vstřikovačů ), pravidelná výměna palivového filtru
- není od věci také každých 200 000 km nechat vstřikovače zkontrolovat v diesel centru zda-li je jejich korekční množství stále v normě
Dvouspojková převodovka
- Skládá se z mechatronu, lamelových spojek a převodového ústrojí (kol)
- Existují dvouspojky se suchými nebo mokrými spojkami
- Je nutné v jejich převodové skříni měnit olej
- U mokrých spojek je třeba měnit také olej, v kterém jsou tyto spojky ponořeny
- Dodržujte vždy stanovený interval výměn oleje, neboť to prospívá životnosti převodovky (každopádně je fajn vyměnit olej co 3-4 roky a max. po 60 000 km)
Měření tlaku v pneumatikách TMPS
- EU vydala nařízení, podle kterého musí mít všechny vozy od 1.listopadu 2012 systém kontroly tlaku v pneumatikách (ang. zkratka TMPS)
- Od 1. listopadu 2014 pak tato povinnost platí i pro starší vozy (rozuměj homologované dříve), které se nadále vyrábí
- Důvodem zavedení TMPS je snaha, aby lidé nejezdili s podfouklými pneumatikami, kdy dochází k jejich rychlejšímu opotřebení a ke zvýšení spotřeby paliva
- Jelikož se jedná o systém povinný, je jeho funkčnost kontrolována na STK (při potížích s funkčností by se jednalo o závadu typu B, na jejíž odstranění máte 30 dní)
- Existují 2 druhy systému měření:
Nepřímé měření - opravdu levné řešení
- Systém rozpozná pohuštění přes relativní rychlost otáčení kola a senzoru ABS a ESP - podhuštěné kolo se bude otáčet rychleji
- Náklady na provoz žádné, jen je třeba počítat s tím, že systém rozpozná pouze větší únik a že jej využívá jen málo aut, resp. automobilek
Přímé měření - dle rčení "nechci slevu zadarmo"
- Systém pracuje s ventilky, na kterých jsou tlakové senzory. Ty mají vlastní baterii (která při vybití "chytře" nejde vyměnit) a pomocí bluetooth posílají autu info o aktuálním tlaku, který lze kdykoliv zobrazit
- Nevýhodou je ovšem vysoká cena za nové senzory, neboť i při pouhém vybití baterie v senzoru musíte koupit senzor nový (baterie prostě vyměnit nejde)
- Kdo na zimu kupuje druhou sadu pneu i s disky, musí si koupit i druhou sadu ventilků
- Cena nových senzorů se pohybuje cca od 1500 do 2000 Kč za jeden kus!!! Lze ovšem koupit senzory naprogramované přímo na konkrétní model auta a to i za cenu pod 1000Kč za kus.
- Senzor by měl vydržet pět let a 150 000 km
- Pozor při koupi disků, ty musí mít vybrání pro senzor, protože pokud nasadíte na auto kola bez senzorů, některé auto začne vydávat zvukovou výstrahu, jiné hned přejde do nouzového režimu
- Je třeba dávat pozor na výdrž baterie, protože se senzor aktivuje otřesem (typicky otevření/zavření dveří), je pak dalších 20-30 minut stále aktivní a vysílá signál bluetooth, ikdyž auto stále stojí.
- Baterce nedělají dobře ani minusové teploty, při nichž opět klesá její kapacita
- Při každé výměně kol je nutné načíst nové senzory - jen asi 1/5 pětina aut, co má přímý systém měření to dokáže "sama". Další třetina aut dokáže načíst nové senzory pomocí tajného algoritmu (který ovšem nemusí každý znát, ale internet by měl poradit)
- Bohužel dobrá polovina aut si nezvládne senzory načíst sama a musí tak dojít k načtení jednotlivých senzorů pomocí diagnostiky přes zásuvku OBD, což si nechá každý servis řádně zaplatit (takže další výdaj a konec výměn kol doma)